bbb

ghh

NOVA SODA OCTAVIA 2013


PRVÁ JAZDA Megapopulárna Octavia sa preklápa do tretej generácie. Ide o najradikálnejší skok od predstavenia jednotky v roku 1996. Model Octavia má na rováši viac než 40 percent predajov značky Škoda od roku 1996. Celkovo sa v dvoch generáciách vyrobilo 3,7 milióna kusov najpopulárnejšieho českého auta. Chtiac-nechtiac je príchod Octavie III jedným z najdôležitejších momentov brandže v roku 2013 a suverénnym vrcholom pre samotnú značku. TIP: Nová Škoda Octavia: V Čechách od 13 113 eur Premiéra novej Octavie prebehla prednedávnom na domácej pôde v Mladej Boleslavi. Úvodné informácie naznačovali, že tretia generácia je radikálnym krokom nahor. Ak doteraz Octavia lavírovala na hranici kompaktnej a strednej triedy, teraz ovládla pohraničnú oblasť úplne. Nedovolíme si ju zaškatuľkovať do céčka ani do déčka, veď samotný výrobca raz hlása jedno, inokedy druhé. Pravdou však je, že nová Octavia je veľké auto a navyše má konečne aj pozerateľnejšie proporcie.Dizajn Octavie má na svedomí Jozef Kabaň a ako inšpirácia novému smerovaniu značky vraj slúži český krištáľ Octaviu III sme už s predchodcami porovnávali z hľadiska rozmerov v samostatnom článku. Kým dĺžka oproti Octavii II poskočila o deväť centimetrov, rázvor narástol až o jedenásť. Kapacita batožinového priestoru sa zväčšila skôr symbolicky, to však rozhodne stačilo: 590 litrov bez rezervy je špičková hodnota Takisto predná náprava je voči kabíne situovaná viac vpredu. Octavia III sa teda pýši dĺžkou interiéru od pedálov po zadné operadlá v hodnote 1 782 milimetrov.Koncové svetlá obsahujú líniu písmena C. Nižšie verzie ju budú mať jednoduchú, drahšie verzie dvojitú a dozvedeli sme sa, že Superb dostane s faceliftom trojitú Na pohon slúžia výhradne prepĺňané motory z koncernového depozitáru. Kompletný prehľad nájdete v nasledujúcich tabuľkách. Benzínové motory 1.2 TSI 1.2 TSI 1.4 TSI (DSG) 1.8 TSI (DSG) Výkon (kW/k) 66/90 77/105 103/140 132/180 pri ot/min 4300 - 5300 4500 - 5500 4500 - 6000 5100 - 6200 Kr. moment (Nm) 160 175 250 250 pri ot/min 1400 - 3500 1400 - 4000 1500 - 3500 1250 - 5000 Hmotnosť (kg) 1215 1230 1255 (1265) 1320 (1335) Max. rýchlosť (km/h) 181 196 215 231 0-100 km/h (s) 12,0 10,3 8,4 (8,5) 7,3 (7,4) Spotreba (l/100 km) mesto 6,5 5,9 6,5 7,8 (7,1) mimo mesto 4,4 4,4 4,6 (4,9) 5,1 (4,8) kombinovaná 5,2 4,9 5,3 (5,4) 6,1 (5,7) Naftové motory 1.6 TDI 1.6 TDI (DSG) 2.0 TDI (DSG) Výkon (kW/k) 66/90 77/105 110/150 pri ot/min 3000 - 4000 3500 - 4000 Kr. moment (Nm) 250 320 pri ot/min 1500 - 2750 1750 - 3000 Hmotnosť (kg) 1305 (1320) 1330 (1350) Max. rýchlosť (km/h) 183 194 218 (215) 0-100 km/h (s) 10,8 (10,9) 8,5 (8,6) Spotreba (l/100 km) mesto 4,6 5,0 (5,4) mimo mesto 3,3 (3,5) 3,6 (4,1) kombinovaná 4,1 3,8 (3,9) 4,1 (4,5) Chýbajúce údaje najslabšieho naftového motora doplníme. Škodovka ho spomína v textovej časti tlačových materiálov, no v prílohe s tabuľkami technických parametrov už chýba.Masívnu bočnú plochu opticky delí línia zvaná Tornádo nad kľučkami Škoda Octavia III stojí na MQB platforme, ktorú zdieľa napríklad s novým Golfom a Audi A3. Prednú nápravu tvoria závesy MacPherson, vzadu máte dve možnosti podľa zvolenej motorizácie. Pre momentálne najsilnejší benzín 1.8 TSI je prichystaná nová viacprvková náprava, ktorá medzigeneračne schudla o 4 kilogramy (na 49 kg). Ostatné varianty majú vzadu jednoduchú kľukovú nápravu s torznou priečkou, ktorá má hmotnosť 38 kilogramov. Celkovo Octavia v porovnaní s predchodcom schudla o niekoľko desiatok kilogramov. V ponuke budú disky s priemerom od 15 do 18 palcov. Moderné auto musí v dnešnej dobe ponúkať aj množstvo pomocných technológií a Octavia nie je výnimkou. Do najpopulárnejšej škodovky sa po novom dostávajú (poväčšine za príplatok) trendové prvky ako adaptívny tempomat, premiéru v rámci značky má Front Assist (preventívny systém zmierňujúci následky nehody), novinkou je aj Lane Assist (aktívny strážca jazdného pruhu). Nestačí? Tak ďalej tu máme automatické diaľkové svetlá, rozpoznávanie dopravných značiek, automatické parkovanie či systém bezkľúčového vstupu a štartovania KESSY (Keyless-Entry-Start-and-Exit-System). V štandardnej výbave v rámci EU má nová Octavia aj multikolíznu brzdu, ktorá minimalizuje riziko viacerých kolízií v rámci jednej nehody. Dotykový displej podporuje aj viacnásobný dotyk v štýle súčasných telefónov Octavia nezaostáva ani v oblasti multimédií a ponúka široký výber súčasných hitov. Nová generácia má vlastné prémiové audio značky Canton a viacero stupňov informačných systémov. V základe dostanete rádio s monochromatickým displejom, na vrchole je navigácia Columbus s osempalcovým dotykovým displejom. Okrem toho sa Škoda pýšia aj svojím programom riešení Simply Clever, pod ktorý spadá milovaná a nenávidená škrabka vo veku nádrže, sieťový systém v kufri, odpadkový kôš vo dverách a ďalšie praktické drobnosti. Zoči-voči budúcemu bestselleru S treťou Octáviou sme sa stretli naživo po druhý raz. Prvýkrát sa len predvádzala na móle v Mladej Boleslavi, tentoraz nám už aj dala okoštovať zo svojho ovocia. Rázvor platformy Octavie sa výrazne natiahol, čo uľahčilo prácu dizajnérom. Už nemuseli krvopotne maskovať krátku vzdialenosť medzi nápravami v pomere k zadnému previsu. Dlhší rázvor sa odzrkadlil aj na priestore pre kolená vzadu. Konfekčné postavy nemajú žiadny problém, a vyšší pasažieri sa za seba takisto posadia bez problémov. Ani miesta na hlavu nie je málo. Mali sme k dispozícii vzorku s výškou 183 cm, ktorá mala k prednému operadlu od kolien dosť ďaleko a nad hlavou ešte asi 5 centimetrov. Na strednej pozícii vzadu samozrejme usadíme pasažiera iba núdzovo a iba zlého kamaráta. Na málo miesta sa v Octavii sťažovať nebudete ani vy... O litráži kufra sme sa už zmienil, áno, zase je tradične gigantický. A pridáva čosi naviac: páči sa nám odkladanie krytu batožinového priestoru za zadné operadlá aj sieťový systém, no nepáči sa nám, že piate dvere sú pomerne ťažké a slabšie povahy budú mať problém. Na ovládanie nového dotykového displeja sme si rýchlo zvykli a pod kožu sa vám dostane aj bez študovania príručky. Zopár pokusov a omylov a ste tam, kde ste chceli byť. Zaujímavé je riešenie rozdelenia obrazovky na mapovú a informačnú časť. Väčšina výrobcov to rieši rozdelením obdĺžnika na dva sektory. Na jednom je mapa, na druhom ďalšie informácie. V Škode sa dodatkové informácie (voliteľne napríklad navigačné pokyny, kompas, atď) zobrazujú priamo na mape ako pop-up okno. Zvyšok ovládacích prvkov je overená klasika a nemáme žiadne výhrady. Potešili konečne nové páčky na ovládanie smeroviek a stieračov ...a ani vaša rozmaznaná batožina Počas prezentácie sme si vyskúšali dve najsilnejšie motorizácie z každého súdka. Agregát 1.8 TSI ponúka výkon na úrovni Octavie RS prvej generácie, akurát v civilnejšom balení. Absolútne neváha a pri každom pokyne vyráža vpred za sprievodu polodrsňáckeho zvuku. Prebúdza sa prakticky už pri 1 500 otáčkach a neochabne ani vo vysokých sférach. Komótnou jazdou kopcovitým vidiekom sme dosiahli priemer pod 6,5 litra, po zvýšení nárokov stúpla spotreba nad osem. Druhým pánom na holenie bol motor 2.0 TDI, ktorý tvorí vrchol naftovej ponuky. Ten sa prejavil nečakane výrazným hlukom, no postupne sme si zvykli. Je tiež veľmi živý, ale robí to na svoj naftový spôsob. Veľmi pekne ťahá odspodu a navyše pri rozvážnej jazde v režime vidiek/diaľnica nám to dal za 5,4. V oboch prípadoch boli motory kombinované s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Dráhy sú zakaždým presné a chod páky príjemný. Prevodovka motora 1.8 TSI je odstupňovaná tak, že pri rýchlosti 130 km/h otáčky vyskočia asi na 3 000. V prípade 2.0 TDI je to skoro o tisícku menej. Deväťdesiatka znamená u benzínu asi 2 000, u nafty asi 1 500 otáčok. S motorom 1.8 TSI sa zabavíte, s 2.0 TDI čosi ušetríte. Medzi našimi dvoma skúšobnými autami bol okrem motorizácie ešte jeden zásadný rozdiel. Spomínaná zadná náprava. Prvé dojmy nám šepkajú, že multilink je celkovo stabilnejší a istejší, najmä na horšom povrchu. Počas s jazdy s TSI sme nezaznamenali žiadne zaváhanie. S TDI to bolo na rozbitých úsekoch trochu iné. Niežeby zadok odskakoval, alebo nejako tragicky utekal, no bol o poznanie nervóznejší. Lepšie si na túto dvojku posvietime v redakčnom teste. Pri jazde sme ocenili aj nastavovanie jazdných režimov, ktoré ovplyvňuje riadenie, správanie sa motora a ďalšie systémy ako klimatizácia a dynamické svietenie. Rozdiely medzi krajnými polohami Eco a Sport sú veľmi čitateľné, my sme sa skôr prikláňali k Sportu. Ani nie pre reakcie motora, skôr pre tuhšie riadenie. Vlastný koktejl preferencií si môžete namiešať v režime Individual. Slovenské ceny Octavie zatiaľ nie sú známe, no pravdepodobne budú blízke českým. Tam sa predaj Octavie začína už v piatom týždni roka 2013.